4 ting, du skal vide om SEO i 2019

Skrevet af: Charlotte Schmidt Sørensen | Markedsføring
26.03.2019

SEO er en af de discipliner, der udvikler sig hele tiden. Det er også en af de mest konkurrenceprægede discipliner, du kan komme i nærheden af. Alle vil have en bid af onlinesynligheden, før andre snupper den.

Der findes mange strategier, når du vil have opmærksomhed i søgemaskinerne, og derfor er det vigtigt at følge med.

Her følger 4 snedige, langsigtede og meget aktuelle tip til SEO i 2019.

#1) Content marketing er en glødepære

Jamen content marketing tager jo tid, protesterer du måske. Og du har ret. Det tager tid at lave indhold, og det kræver tålmodighed at vente på resultaterne. Så hvorfor skulle du vælge den lange vej, når du bare kan betale for en annonce i Google?

Men kan du det? Betale for den, altså?

Google Ads bliver ikke billigere, som tiden går. Tværtimod. Ifølge en undersøgelse fra AdStage steg CPC-prisen med 117 % fra 2017 til 2018. Samtidig faldt den gennemsnitlige CTR med 25 %. Faktisk er budpriserne på bestemte keywords så høje, at det for mange mindre virksomheders vedkommende er en underskudsforretning at benytte Google Ads.

Content marketing er ikke gratis. Det koster tid – din eller en andens. Men kan I afsætte et par timer ugentligt til at skrive en blogpost, kan din virksomhed få værdi for indsatsen i en grad, I aldrig har fået gennem Google Ads. En undersøgelse fra Kapost/Eloqua påviser endda, at content marketing giver dig en højere ROI end Google Ads. Du kan se på annoncen som en raket, der eksploderer i farver og får al opmærksomheden i et øjeblik. Men det er ikke sikkert, at den får folk til at gøre andet end at kigge, og når den er væk, er den glemt. Ingen SEO-værdi at hente her.

Content marketing, derimod, er den pålidelige glødepære, som bliver ved med at tilføre værdi til din webside – både i form af SEO og troværdighed.

Husk at give dine blogposts de bedste chancer i søgemaskinerne ved at optimere overskrifter, title tag, metabeskrivelse og URL. Og når du har udgivet dem på din egen side, så husk også at poste dem på alle de sociale medier, du kan komme i nærheden af.

#2) Intention er blevet synonym for SEO

I 2013 opdaterede Google hele sin kernealgoritme. Den opdatering kender vi som Hummingbird-opdateringen, og den forbedrede Googles sprogforståelse væsentligt. Før opdateringen fik du resultater, der præcist matchede de ord, du skrev ind i søgefeltet. Nu forstår Google, hvad ordene betyder, og hvordan de står i relation til hinanden.

Lidt senere kom RankBrain til. RankBrain er Googles kunstige intelligens, som skal hjælpe Hummingbird til endnu bedre sprogforståelse og endnu skarpere resultater.
Pointen er, at Google ikke længere arbejder med exact-match-resultater – den arbejder med intention. Derfor skal du også arbejde med intention, når du opbygger din webside og skriver dine artikler.

Har du svært ved at få en bestemt artikel til at ranke på en bestemt søgning, er det sandsynligvis fordi, Google ikke mener, at artiklen imødekommer intentionen. Og så er det altså ikke nok at rette lidt på title tag og overskrifter. Nej, du må ind og ændre på artiklens indhold og struktur.

Hvordan kan du så vide, hvad der er galt med artiklen?

Det er heller ikke altid nemt. Når en søgning indeholder et eller to ord, kan det være vanskeligt at gætte, hvad brugeren vil. Omvendt er det lettere at gætte meningen med en søgning på 3-5 ord.

Vi kan lave en grov inddeling af intentioner i følgende kategorier:

• Køb
• Information
• Navigation

Måske er problemet, at du har forsøgt at få en købsorienteret side til at rangere på en søgning, der bedre besvares med en informerende blogartikel?

Intention er ikke rocket science. Og er du i tvivl, skulle du prøve at lave søgningen i Google. Hvis du får vist en række webshops, har Google vurderet, at her er tale om en intention om at købe. Får du derimod vist en række blogposts, ved du, at brugeren leder efter information.

Nu har du en meget bedre ide om, hvordan du skal skrive den eller de artikler, der skal rangere på denne søgning.

#3) Linkbuilding skal også foregå på din egen side

I et kontinuerligt forsøg på at lande så stort et antal backlinks som muligt forsømmer mange den interne linkbuilding. Det er en strategisk fehler. En optimal intern linkstruktur sikrer, at du får mest muligt ud af både indhold og backlinks, og den kan potentielt flytte dig fra top-50 til top-10.

Et internt link er et link, der peger fra en side på dit eget domæne til en anden side på dit eget domæne. Dine interne links har to primære formål: De skal hjælpe Google med at finde dine sider og vurdere, hvilke sider der har relation til hinanden. Og så skal de fastholde dine besøgende og give dem en bedre oplevelse.

Link til sider, der konverterer

Alle websider har sider, der er beregnet til at konvertere. Det kan være landingssider, men det kan også være blogartikler. Du kan tilføre dine vigtigste sider værdi ved at linke strategisk til dem. Når du linker til centrale sider fra brødteksten i dine relevante blogposts, sender du en stor mængde værdi videre. Links i brødtekst er nemlig mere værdifulde end navigationslinks i din menu.

Link mellem blog posts

Hvis du har valgt at have en virksomhedsblog, har du også flere artikler med relation til hinanden. Det er essentielt at linke mellem dine blog posts, fordi dine læsere kan have interesse i at læse de relaterede artikler. Udnyt de interne links til at gøre dine læsere nysgerrige på dit øvrige indhold, mens du samtidig hjælper Google med at finde det. Desuden kan du også tilføre dine gamle artikler frisk værdi, når du linker fra en ny artikel til en gammel. Husk, at ankerteksterne skal være relevante og varierede.

Link til sider, som mangler opmærksomhed

Nogle sider er lettere at skaffe backlinks til end andre. Gode, lange guides, intuitive listicles og sjove historier hører til dem, der sælger sig selv lidt bedre end eksempelvis en produktside. Men det gør ikke noget. Når du har landet et par gode backlinks til en artikel på din webside, kan du linke videre fra den artikel. Gør du det, sender du også en del af backlinkets værdi videre. Og du bestemmer selv hvorhen.

#4) Troværdighed er en værdi i sig selv

Nettet vokser med tusindvis af websider – hver eneste dag! Selvom der er dygtige og seriøse folk bag mange af de nye platforme, kan de daglige udvidelser ikke undgå at fortynde den digitale troværdighed og kvalitet.

Mange af Google opdateringer har haft til formål at spænde ben for fuskere, indholdsfarme og linkfarme.

Det har EAT også.

EAT er en opdatering fra 2018, som du kommer bedst omkring med åbenhed og umage. EAT står for expertise, authority og trustworthiness. Oversat til et mere konkret sprog betyder det, at du skal vide noget om det, du skriver om, og du skal være ærlig omkring, hvem du er, og hvor du er.

Hvad skal du så gøre?

Gør dig umage med at skrive dine artikler. Krediter dine kilder – og husk i øvrigt altid at være kildekritisk. Sørg også for at have det formelle på plads. Det gælder blandt andet handelsbetingelser og privatlivs- og cookiepolitik. Hav altid tydelige kontaktoplysninger på så mange sider som muligt. Har du ikke allerede et SSL-certifikat på din webside, bør du få det i orden i en fart. En sikker forbindelse giver dig også en fordel i forhold til SEO generelt.

EAT-opdateringen retter sig især mod de såkaldte YMYL-sider. YMYL står for your money, your life og omfatter blandt andet platforme, der behandler emner inden for sundhed, finans, forsikring og jura. Jo større konsekvenser det har for os at følge en vejledning på din webside, jo vigtigere er EAT for dig. Ganske almindelige webshops hører også til blandt YMYL-siderne, da vi jo skal aflevere vores kortoplysninger og personlige oplysninger til dig.

Mange tror, at SEO er lig med teknik. Det er ikke rigtigt. Der er tekniske aspekter i SEO, men udformningen af dit tekstindhold og strukturen bag dine interne links har en enorm betydning for din synlighed i søgemaskinerne. Og de har ikke meget at gøre med teknik. På nær implementeringen af SSL-certifikatet kræver ingen af ovenstående tip nogen tekniske forudsætninger, så det er bare at gå i gang.

God arbejdslyst!

Videnspiloten bag indlægget

Charlotte Schmidt Sørensen

Tekstforfatter

www.freelancetekstforfatter.dk

Som virksomhedsdrivende på nettet kan du ikke give kunderne hånden. Du kan ikke smile til dem eller invitere dem indenfor. I stedet må du skrive dig vej til deres hjerter med velvalgte ord, der sammen bliver til levende tekster. Tekster, der hænger fast – både i Google og kundernes bevidsthed.
Charlotte er cand.mag. og freelance tekstforfatter i eget tekstbureau. Hun skriver alt fra søgeoptimerede webtekster til journalistiske artikler til tryk og er altid begravet i sit sprogkirurgiske arbejde.

Videnspiloten bag indlægget

Charlotte Schmidt Sørensen

Tekstforfatter

www.freelancetekstforfatter.dk

Som virksomhedsdrivende på nettet kan du ikke give kunderne hånden. Du kan ikke smile til dem eller invitere dem indenfor. I stedet må du skrive dig vej til deres hjerter med velvalgte ord, der sammen bliver til levende tekster. Tekster, der hænger fast – både i Google og kundernes bevidsthed.
Charlotte er cand.mag. og freelance tekstforfatter i eget tekstbureau. Hun skriver alt fra søgeoptimerede webtekster til journalistiske artikler til tryk og er altid begravet i sit sprogkirurgiske arbejde.

Vil du høre mere om SEO?

Du er altid velkommen til at kontakte Charlotte Schmidt Sørensen direkte eller lære hende bedre at kende på sin Videnspilot-profil

Få Kontakt
Se Profil
2019-03-26T10:22:29+00:00