4 tips til optimering af din kurv

Skrevet af: Grafikr | Markedsføring
03.10.2017

Dagens blogindlæg handler om, hvordan du kan minimere afvisningsprocenten eller frafaldet i din kurv. Over 60% forlader deres kurv uden at foretage et køb – det er trist, men sandt. Du har selvfølgelig mulighed for at få disse “tabte kunder” tilbage på din webshop igen via markedsføring, men hvad hjælper det, hvis din kurv eller hjemmeside ikke er optimeret?

Jeg vil komme ind på 4 simple tricks, som kan reducere frafaldet og øge din konverteringsrate og salg.

1 – Gør din indkøbskurv synlig

Der er mange, som surfer rundt på din webshop, lægger noget i kurven, men glemmer alt om det 10 minutter efter og forlader din hjemmeside. Det sker bl.a. fordi, at din indkøbskurv ikke er synlig og tiltrækker opmærksomhed. Måske har de endda glemt, at de fik tilføjet noget..

En løsning kunne være, at indkøbskurven blev vist som “pop-up”, hver gang et nyt produkt blev tilføjet. Dine besøgende må ikke være i tvivl om, at de har lagt noget i kurven.


Se eksempel fra bodylab.dk

En anden mulighed er, at du kan give din indkøbskurv en neutral farve, når indholdet er 0. Så snart der bliver lagt noget i kurven (dvs. når indholdet er over 0), så skal udseendet på din indkøbskurv ændre sig. Det kræver dog lidt CSS og jQuery, så hvis du ikke er en haj til at kode, så hiv fat i et webbureau.

2) – Loadtid på din indkøbskurv

At dine besøgende har tilføjet et produkt til kurven er allerede en sejr i sig selv – det er et tegn på, at de er købsparate. Men det kan jo være, at Fru. Hansen gerne vil opdatere sin kurv og købe to halstørklæder, istedet for kun ét.

Her er det vigtigt, at din indkøbskurv loader hurtigt og er dynamisk, når man opdateret et element. Det gælder både hvis man anvender en rabatkode, ændrer antal af produkt eller udregner hvad forsendelsen koster. Der er mange muligheder i en kurv, og din loadtid skal være optimal – ellers så mister du salg.

Er din loadtid bare ét sekund for langsom, så mister du potentielle millioner i omsætning. Vi har lavet en infografik, som viser vigtigheden af en hurtig loadtid – krydret med gode fakta og statistikker.

Her kan du se et eksempel på en dynamisk kurv: https://cartjs.org/ – Prøv at tilføje noget til kurven og ændr antallet. Så kan du se, hvor hurtigt den loader.

3) Fjern “Opret bruger”

Jeg ser desværre stadig webshops, hvor det er nødvendigt at oprette sig som en bruger, før man kan foretage et køb. Hvis du har den funktion på din webshop, så anbefaler jeg, at du fjerner den hurtigst muligt, med mindre det giver mening for netop din forretning.

En undersøgelse lavet af EConsultancy viser, at ca. 25% af ens besøgende forlader indkøbskurven, hvis de er tvunget til at oprette en bruger, inden de skal foretage et køb.

Du skal derfor altid se på din webshop fra dine kunders synsvinkel. De kommer til din webshop, fordi du muligvis har et produkt, de gerne vil købe. Når de tilføjer det til kurven og går til kassen, så har størstedelen højest sandsynligt ikke lyst til at oprette sig som bruger og eller binde sig til din virksomhed. De vil bare have dit produkt – hurtigt og nemt.

4) Forsendelsespriser

Alt afhængigt af, hvordan din forretning er skruet sammen, så er forsendelsespriserne noget, du virkelig skal undersøge nøje. En undersøgelse viser, at 61% af de adspurgte, ikke ville foretage et køb, hvis webshoppen ikke tilbød gratis forsendelse.

Hvis du er nødsaget til at tage betaling for forsendelse, så sørg for at gøre det synligt fra start af og være transparent med det.

Der er intet værre end at komme helt til kassen, udfylde en masse felter og først her se, at man skal betale for forsendelse, efter at have indtastet sit postnummer. Uanset hvad beløbet er, så er det en ekstra udgift for din kunde, som de ikke havde forventet, hvis du ikke har skiltet tydeligt med det, og det påvirker brugeroplevelsen negativt.

Konklusion

I hele købsrejsen på din webshop, så er checkout-processen svær at optimere. Start med at fjerne de væsentligste punkter, som er med til at dræbe din konverteringsrate. Bagefter kan du splitteste på, hvad for en farve de enkelte knapper skal have, og om der skal stå “Tilføj til kurv” eller “Læg i kurv” etc.

Tak fordi du læste med!

Videnspiloten bag indlægget

Erik Holflod Jeppesen

Partner i webbureauet Grafikr ApS

www.grafikr.dk

Erik er partner i det datadrevne webbureau Grafikr, som har specialiseret sig i web- og grafisk design. Erik og resten af Grafikr hjælper danske virksomheder med at øge deres bundlinje gennem digitalt design, hvor de har et stort fokus på konverteringsoptimering og user experience.

Videnspiloten bag indlægget

Erik Holflod Jeppesen

Partner i webbureauet Grafikr ApS

www.grafikr.dk

Erik er partner i det datadrevne webbureau Grafikr, som har specialiseret sig i web- og grafisk design. Erik og resten af Grafikr hjælper danske virksomheder med at øge deres bundlinje gennem digitalt design, hvor de har et stort fokus på konverteringsoptimering og user experience.

Vil du høre mere om, hvordan du øger din kurv i din webshop?

Du er altid velkommen til at kontakte Erik fra Grafikr direkte eller lære dem bedre at kende på deres Videnspilot-profil

Få Kontakt
Se Profil
2017-10-04T08:10:33+00:00