5 varme publikummer på Facebook

Skrevet af: bSocial | Markedsføring
05.02.2017

bsocial-logo-purple

Har du udfordringer med at skabe de ønskede resultater via annoncering på Facebook?

  • Så er det måske fordi, du har fokus på de mindst relevante mennesker.

Jeg oplever ofte, at virksomheder fokuserer på at skaffe nye kunder via Facebook – og forståeligt nok, for platformen tilbyder gode muligheder for at målrette sig specifikt mod personer med bestemte interesser og/eller en bestemt adfærd.

I nogle tilfælde kan sådanne kampagner fint tjene sig hjem – især hvis der markedsføres et produkt med en god avance og en vis nyhedsværdi.

Men bruger du disse målretningsmuligheder, skal du huske på, at du når ud til personer, som typisk ikke har en relation til din virksomhed – og de er meget sværere at sælge til.

Det er ”kolde” målgruppe.

Fokuser på de varme målgrupper

Skal du til at annoncere på Facebook – eller har du et mindre annoncebudget – så start med at annoncere mod personer, som du allerede har inde i varmen.

Det er langt billigere at sælge mere til eksisterende kunder – eller bare til personer, som allerede har en relation til din virksomhed.

Samtidigt er det en god idé at teste dine annoncer af på dine varme målgrupper – for hvis ikke de reagerer godt på dine annoncer, så gør kolde målgrupper nok heller ikke.

De varme målgrupper, du bør oprette

 

Dine likes

Når en person vælger at like din Facebookside, er det typisk fordi han eller hun har fået et godt indtryk af den. Medmindre dine likes primært er familie og venner, så sæt et lille budget af til at markedsføre dine produkter til dem. Blandt dem er der typisk en del potentielle kunder, som blot lige skal have det sidste skub.

Personer, der har interageret

På Facebook kan du oprette en brugerdefineret målgruppe bestående af personer, der har interageret med din Facebookside eller dens indhold. Det inkluderer blandt andet dem, som har klikket på et opslag, fordi en ven har delt det. Selvom de ikke nødvendigvis er brandvarme, så er det stadig nogle, som har vist interesse for dit brand – og sandsynligvis forbinder det med en positiv oplevelse.

Dine websitebesøgende

Hvis ikke du allerede har gjort det, så få din programmør til at indsætte din annoncekontos Facebook Pixel i din hjemmesides-sektion. På den måde kan du danne en brugerdefineret målgruppe bestående af personer, der har besøgt din hjemmeside inden for x antal dage – altså endnu en varm målgruppe.

Nyhedsbrevsmodtagere

Har du et nyhedsbrev, så kan du matche mailadresserne på de tilmeldte op med Facebooks brugerbase og danne en brugerdefineret målgruppe ud fra disse. Medmindre du spammer dine nyhedsbrevsmodtagere med for mange mails, så har de sandsynligvis også et godt indtryk af din virksomhed. Så hvorfor ikke understøtte salgsbudskaberne i dine nyhedsbreve med annoncer på Facebook målrettet denne varme målgruppe?

Tidligere kunder

Den bedste varme målgruppe, man kan sælge til, er eksisterende kunder. Har du et nyt produkt, vil de af dine kunder, der har haft en god oplevelse med din forretning, være yderst tilbøjelige til også at købe dette. Selv produkter i helt andre kategorier kan være relevante for dine tidligere kunder! De kender købsprocessen og har en relation til dit brand, så nu skal de bare skubbes til et køb via dine Facebookannoncer.

Kom i gang nu

Du opretter dine varme målgrupper i Facebooks Annonceadministrator under ”Målgrupper” i menuen. Under ”Gemt målgruppe” kan du lave en målgruppe bestående af din Facebooksides likes. Under ”Brugerdefineret målgruppe” kan du oprette de andre målgrupper nævnt i dette indlæg.

Vil du blive klogere på Facebook annoncering?

Så læs vores ultimative guide til Facebook Annoncering

Vil du høre mere om målgrupper på Facebook?

Du er altid velkommen til at kontakte bSocial direkte eller lære dem bedre at kende på deres Videnspilot-profil

bsocial-logo-purple

Få Kontakt
Se Profil
2017-02-12T14:14:39+00:00