Cookies – anvender du dem korrekt?

Skrevet af: GRAND IPR | Administration
29.03.2017

En cookie er i edb-terminologi betegnelsen for data, i form af tekst eller binær data, modtaget fra et website på en webserver, som gemmes hos klienten, det vil sige browseren, og senere sendes til samme web-site, når sitet igen besøges. […] Cookies befinder sig hos klienten. Det er som udgangspunkt kun muligt for brugerne at se, ændre eller slette HTTP-cookies.

Andre cookie-typer formidlet via evt. installerede web-browser udvidelser (plug-ins), har klienten som udgangspunkt ingen mulighed for at moderere via web-browserens indstillinger. […]Cookies kan bruges positivt, til hjælp for brugeren, når vedkommende vender tilbage til det cookie-udstedende websted, men bruges også af reklamebureauer, annoncefirmaer og statistikmoduler til at holde øje med brugerens færdsel rundt på et website, eller på tværs af websites der alle bruger samme reklame- eller statistikleverandør.« – Wikipedia

Årsagen til dette indlæg om de tekniske spidsfindigheder ved Cookies
kommer her:

Fornylig deltog jeg i et seminar hos Plesner om anvendelsen af cookies. Det var yderst informativt. Reglerne for anvendelsen af cookies er ret strikse. Dette til trods overholdes reglerne ikke af størstedelen af de hjemmesider på nettet, som gør brug af cookies.

Det med at have et lille pop-op vindue, som forsvinder, hvis der trykkes ved siden af, altså på selve hjemmesiden, er ikke nok til at konstituere informeret samtykke fra brugeren. Dette til trods for at der oftest fortsat er en lille fane, typisk med to »sko-aftryk«, som indikerer, at man kan trykke på fanen for at finde informationen frem igen.

Det at skrive et kækt formuleret svar på, hvorfor cookies anvendes og evt. komme med løsning på undgåelsen af cookies er ikke acceptabelt (I det tilfælde jeg referer til kom sidens ejere med det forslag, at computeren slukkedes og, at man i stedet læste en bog). Dette anses for at være pseudooverholdelse af reglerne, og det er så afgjort ikke i nogens interesse.

Det er et forholdsvist dårligt forslag at komme med og lettere usagligt. Eller det var muligvis et forsøg på humor? Spørgsmålet er bare om det er rette sted at forsøge sig med humor. Det vil jeg lade være op til læseren selv at afgøre.

Det er af væsentlig betydning, at ejerne af hjemmesiderne tager kontrollen. Herunder, at der afgives fyldestgørende information om cookies. At der fjernes cookies, som enten er ukendte, uønskede eller unødvendige.

Sidst men ikke mindst indhentes samtykke til sidens cookies. Det skal, som sagt, være et informeret samtykke. Informeret samtykke er en juridisk term, som anvendes for at sikre at den svage part i et aftaleforhold gives de informationer vedkommende har behov for, af den stærke part, for at tage kunne stilling til noget. Skulle der være tale om et samtykke afgivet på mangelfuld informations baggrund vil samtykket kunne kendes ugyldigt. Derfor bør den informations boks ikke forsvinde, før der er trykket enten okay eller ja til brugen af cookies.

Yderligere information om cookies her

Eksempel på korrekt information vedr. brug af cookies:

“Vi samler statistik ved hjælp af cookies. Du accepterer, hvis du klikker OK eller klikker dig videre til næste side. Du kan sige Nej tak til statistik ved at klikke her. Vi bruger en cookie, for at huske dit Nej. Ønsker du helt at undgå cookies, skal du slå cookies fra i din browser. Læs mere om cookies – OK”

Ovenstående eksempel kommer fra Erhvervsstyrrelsen – hvor du i øvrigt kan læse mere om hvordan du overholder lovgivningen korrekt.

Jeg håber denne lille artikel med information kan være med til, at skærpe interessen for korrekt anvendelse af cookies. Det ville da være herligt.

Videnspiloten bag indlægget

Céleste Reumert Refn

Specialist i intellektuel ejendomsret

www.grandipr.dk

Céleste er uddannet Cand. Jur. fra Københavns Universitet med speciale i immaterielret / intellektuel ejendomsret, herunder Copy Right, registrering og beskyttelse af brands mv. I tre år efter sin uddannelse, har hun ydet frivillig juridisk bistand og etablerede i 2015 egen virksomhed med speciale i immaterielret under navnet Grand IPR (eng. for Intellectual Property Rights). Céleste hjælper primært små og mellemstore virksomheder og afholder i den forbindelse også lokale arrangementer til oplysning om immaterielret.

Videnspiloten bag indlægget

Céleste Reumert Refn

Specialist i intellektuel ejendomsret

www.grandipr.dk

Céleste er uddannet Cand. Jur. fra Københavns Universitet med speciale i immaterielret / intellektuel ejendomsret, herunder Copy Right, registrering og beskyttelse af brands mv. I tre år efter sin uddannelse, har hun ydet frivillig juridisk bistand og etablerede i 2015 egen virksomhed med speciale i immaterielret under navnet Grand IPR (eng. for Intellectual Property Rights). Céleste hjælper primært små og mellemstore virksomheder og afholder i den forbindelse også lokale arrangementer til oplysning om immaterielret.

Vil du høre mere om cookies?

Du er altid velkommen til at kontakte Céleste Reumert Refn fra GRAND IPR direkte, eller lære hende bedre at kende på hendes Videnspilot-profil.

Få Kontakt
Se Profil
2017-03-30T09:47:20+00:00