Sælg gennem Facebook: Guide til annoncering på facebook

Skrevet af: PL & Partners | Markedsføring
01.03.2017

pl-logo-bla

Kender du til verdens største sociale medie, og muligheder i det?
Facebook er en drivende kraft bag mange lokale og internationale virksomheders online marketing. Det er det blevet, da Facebook som platform i stigende grad tiltrækker flere og flere mennesker på tværs af lande. Derudover har brugernes interaktion med platformen også en del at sige. Brugerne interagerer nemlig med indhold som de interesserer sig for, på platformen, hvilket skaber målbart data på Facebook, som er særligt interessant for en som arbejder med online marketing. Man kan altså benytte dette data til at målrette sin annoncering på baggrund af brugernes handlinger på Facebook og meget mere.

[yellowbox]Bonus: Download en gratis PDF version af denne guide + en gratis guide til, hvordan du laver din første Facebook annonce step-by-step! [/yellowbox]

Dette er selvfølgelig rigtig spændende idet Facebook giver dig muligheden for at oprette annoncer til dit eget valgte publikum, på baggrund af dine overordnede kampagnes målsætninger.

Det er også ganske billigt at starte med annoncering på Facebook. Har du allerede en virksomhed med Facebook-side og annoncekonto med tilknyttet betalingskort, som gerne vil teste med Facebook annoncering, så kan du med fordel oprette din første annonce på Facebook med et dagligt budget på helt ned til 25 DKK.

Facebook i Danmark

I Danmark har vi i gennemsnit 3,5 millioner aktive brugere på Facebook på månedlig basis. Over 3 millioner af disse brugere (85 %) vender tilbage til platformen på daglig basis. Det svarer til 71 % af internetbrugere i hele landet. Det er altså en solid koncentration af online aktivitet.

Kilde: Market Snapshot for Denmark by Facebook

Danskernes forbrug af Facebook har steget i takt med deres generelle digitale vaner indtager hverdagen. De tjekker internettet om morgenen, midt på dagen, før de går i seng og – af og til – imens de ligger i den. Her spiller smartphones selvfølgelig også en stor rolle.

Med en vækst fra 51 % til 65 % under perioden 2014 – 2016 er forbruget af internet på mobilen ganske stødt stigende i Danmark, og denne udvikling er forventet at fortsætte i konstant stigende grad.

Dog har de unge valgt at benytte sig af Facebook på mobilen i en lidt lavere frekvens end hvad vi er vant til at se. I 2015 så vi at 73 % af unge benyttede Facebook på mobilen op til flere gange om dagen, hvorimod “kun” 53 % af de unge besøgte platformen gennem deres smartphone dagligt i 2016. Denne tendens ses dog ikke hos de 20 – 39-årige. Her er der flere, der bruger Facebook dagligt samt i højere hyppighed.

Selv hvis forbrugerne ikke direkte benytter platformen, så kan man stadig markedsføre til dem på baggrund af deres online aktiviteter. Disse digitale vaner, som vi alle så småt er ved at have opbygget, giver markedsføringseksperter mulighed for at målrette deres indhold til forbrugerne – alt efter hvor i deres købs-cyklus de befinder sig.

Dette betyder at en forbruger kan blive præsenteret for et produkt de har vist interesse for, på et tidspunkt, hvor de har højst sandsynlighed for at at foretage et køb. Dette medfører simpelthen at kunden har fået serveret et skræddersyet (segmenteret) købsforløb, som virksomheden har justeret efter deres økonomiske målsætninger og konverteringsmål. Ultimativt oplever kunden en mere problemfri rejse til deres køb, og virksomheden får en lavere pris pr. ny kunde.

Facebook’s segmenteringsmuligheder

Ved at tage brug af Facebooks udvidede segmenteringsmuligheder i forbindelse med sin online marketing, kan man vælge at fokusere på lige præcis den niche man har interesse indenfor eller ser et åbent marked i.

Har du en virksomhed der f.eks. henvender sig til 35 – 50-årige forældre, med præteenage børn, inden for en 40 km radius af Slagelse, som benytter iPhones til daglig og har interesse i golf, så kan du bruge Facebooks segmenteringsmuligheder til at sende et budskab ud til disse personer.

En segmentering som denne er med til at skræddersy dine budskaber til de korrekte modtagere, hvilket oftest resulterer i en højere klikrate, interaktions-rate samt en lavere pris pr. klik. Dette giver mening på et økonomisk plan, men også i en høj grad på et kommunikativt plan, da du som afsender kan udsende skræddersyede beskeder til hver inddeling af din målgruppe.

Geografi

Facebook giver dig også mulighed for at segmentere på baggrund af demografiske oplysninger de har indsamlet på deres brugere. Du kan målrette din annoncering til folk der befinder sig i nærheden af f.eks. byer, uddannelsesinstitutioner, seværdigheder eller aktuelle events – helt ned til 1 km. i radius. Denne mulighed for segmentering, forbundet med en høj frekvens af daglig interaktion på Facebook, byder på spændende muligheder inden for markedsføring af events, happenings og aktuelle lokale tilbud. I denne forbindelse kan du også indsnævre din målsætning alt efter, om du vil kommunikere til; bosatte i området, besøgende i området, eller mennesker som lige har været i området. Du kan altså her vælge at fokusere på de faste kunder, nye kunder i nærheden eller turister o.lign.

Køn, alder, sprog

Hvis du er interesseret i, at indsnævre din målgruppe ydermere, kan du inddele dine målgruppesegmenter efter køn, alder og sprog målrette dine annoncer efter disse. Du kan også benytte disse demografiske oplysninger på tværs af dine segmenteringer skulle du have lyst til f.eks. at målrette dansktalende kvinder i alderen 30 – 40 år med børn i alderen 5-10 år. En kombination af disse indsnævrede segmenteringer med kreativt indhold og velskrevne tekster resulterer oftest i højere interaktions rater, da målgruppen får skræddersyet indhold serveret.

Interesse

Det er dog ikke altid nødvendigt at oprette sine målgrupper på baggrund af postulater, da man også kan målrette annonceringen efter interesser, hobbyer og sider, målgruppen synes godt om, på Facebook. Hvis du eks. sælger løbesko, kan du henvende dig til personer som bl.a. har interesse for Running – men du kan også vælge personer som har vist interesse for fitness-appen, Endomondo Sports Tracker, som mange bruger til at fremvise deres løberuter på sociale medier.

Eksempel på nogle af de mange segmenteringsmuligheder indenfor interesser

Denne data kan udtrækkes fra brugernes interesser, aktiviteter, uddannelse, stillingsbetegnelser samt sider brugeren synes godt om, eller grupper de er medlemmer af. Facebook tilbyder derfor rig mulighed for at opsætte segmenterede målgrupper i forskellige størrelser og indenfor forskellige interesser, og teste annoncering hertil.

Ved at tage brug af interesse-parameteren er der mulighed for, ikke kun at udvide og indskrænke målgruppen, men også mulighed for at præcisere sin kommunikation indenfor diverse segmenter af målgruppen.

Adfærd

Hvis du går med tanken om, at målrette din annoncering til mennesker med visse præferencer indenfor indkøbsvaner, enhedsbrug og andre aktiviteter – så kan dette også løses med Facebook annoncering. Selv den mest anonyme Facebook-bruger kan blive målrettet under annoncering, da man kan målrette sine annoncer til målgrupper, baseret på deres vaner og adfærd.

Du kan målrette din annoncering efter hvilke devices en bruger primært benytter sig af, til at logge ind på deres Facebook profil, samt deres primære styresystemer. Her kan man f.eks. vælge at ekskludere windows-brugere samt inkludere brugere som primært benytter sig af Facebook’s iOS App samt laver dyre online-indkøb, for at indsnævre målgruppen til de mobile købestærke Apple-fans.

Adfærdsparametre er klar nogle af de mest vigtigste at tage hånd om, hvis man er interesseret i at ramme sin målgruppe på visse punkter i deres købs-rejse, samt på baggrund af deres “teknologiske personlighed”.

Brugerdefinerede målgrupper

Har du allerede arbejdet med online marketing i den eller anden forstand, så er der stor chance for at du har en liste med nyhedsbrevsmodtagere eller tidligere kunders emails liggende et sted. Disse har en stor værdi, da man kan bruge disse i forbindelse med sin annoncering på Facebook.

Du kan benytte dig af brugerdefinerede målgrupper til din Facebook annoncering, hvis du har benyttet dig af de rigtige permissions under indhentningen af denne data. Dette er standard i de fleste opsætninger, så skulle du have en Mailchimp liste med modtagere, er du dækket ind, til at benytte dig af denne i.f.m. annonceringen.

Ligger du inde med en liste fyldt med brugerdata, kan du uploade denne til Facebook, som så vil forsøge at matche dit data med deres.

Illustration kilde: Marketingcloud.com

Brugerdefinerede målgrupper er rigtig gode til mindre virksomheder og opstartsforløb, da der oftest er højere klikrater forbundet til disse opsætninger, da målgruppen får serveret et budskab fra en afsender de genkender.

Derudover kan man også benytte sig af brugerdefinerede målgrupper til at opsætte kopi målgrupper, og dermed nå et nyt publikum som minder om sin originale målgruppe.

Hvordan bruger de store virksomheder Facebook?

Flere og flere virksomheder i Danmark vælger at benytte sig af Facebook annoncering, og de tager i større grad brug af de udvidede segmenteringsmuligheder og værktøjer platformen tilbyder herunder de forskellige annonceformater samt remarketing mulighederne gjort mulige gennem Facebook Pixel.

En særlig succesfuld kampagne kunne bestå af en bred annoncering på Facebook segmenteret på baggrund af simple demografiske oplysninger opsat i et nyt kreativt annonceformat, som f.eks. Multi Picture Ads.

Kombineret med et velskabt billede eller video og en engagerende tekst ville man på denne måde kunne skabe en kampagne der fokuserer på blikfang hos målgruppen, og ligeledes opfordrer annonceformatet til interaktion med indholdet som ultimativt bliver til et klik til websitet. Hvis man har installeret en Facebook Pixel på sit website begynder det at blive rigtig spændende. Igennem en Facebook Pixel kan man opsamle data og interaktionsmønstre på de besøgende, og dermed opsætte remarketing kampagner til dem – segmenteret alt efter deres handlinger på websitet og generelle customer journey.

Hvad er remarketing?

Remarketing er annoncering til personer, som allerede har besøgt ens website. Her ses en annonce fra ambassadorwatches, som viser en remarketing annonce på Facebook til deres tidligere besøgende på deres website.

Har dine kunder først interageret med din brede annoncering, og bliver guidet ind på din hjemmeside uden at foretage en handling, så kan du samle disse i et publikum for sig, og derefter opsætte en remarketing kampagne til disse, med opdateret kommunikation og annonceformat. Prøv f.eks. at fortælle den mere dybdegående og gode historie med Canvas Ads, hvori en bruger rigtig kan fordybe sig i dine produkter eller ydelser.

Husk – forandring fryder, og din målgruppe gider ikke se de samme annoncer alt for tit.

Det er essentielt at inkorporere den overordnede markedsføringsstrategi ind i Facebook annonceringen. Hvis Facebook’s data viser, at en bruger interagerer meget med annonceringerne, men ikke med produktet i sig selv – så skal kommunikationen eller målgruppen muligvis opdateres. Facebook fungerer altså ikke kun som annonceringsplatform, men også som en vigtigt værktøj til, at få indblik i målgrupperne.

Al den data du trækker på din målgruppe gennem dit websites Facebook Pixel kan du også bruge til at oprette lookalike audiences – altså målgrupper der ligner din primære målgruppe. Disse kan du benytte til at udvide din primære målgruppe, oprette en sekundær målgruppe eller blot teste nye budskaber til uden at satse på din primære målgruppe.

Denne metode kan også benyttes til at udelukke brugerdefinerede målgrupper, såsom egne ansatte, fra en annoncering.

Hvad koster en Facebook annonce?

Du kan begynde at annoncere på Facebook, Facebook Audience Network eller Instagram for helt ned til 25 kr. om dagen. Dette giver en enorm frihed til at prøve kræfter med Facebooks mange annonceringsmuligheder og segmenteringsmuligheder.

Det er dog en anden snak, når det kommer ned til, hvad du egentligt betaler for ét klik, en visning eller sågar et salg. Den pris du betaler i forhold til andre annoncører kommer bl.a. an på parametre som:
Hvor godt klarer din annonce sig i forhold til andre annoncer til samme målgruppe?
Hvor meget ønsker du at betale i forhold til de andre annoncører?
Hvor relevant er din annonce for målgruppen?

Det er derfor vigtigt, at overveje sine budskaber, annoncebilleder og målgrupper nøje. En forkert opsætning af sine annoncer, eller annoncer som overhovedet ikke er relevante vil ende med at betale dyre domme. For at opnå endnu bedre resultater, vælger mange annoncører, at teste mange forskellige annoncer, til mange forskellige målgrupper for at finde frem til gode kombinationer, så de kan få de bedste priser, og dermed billigste klik, visninger og salg.

Hvor kan jeg læse mere om Facebook annoncering, og blive bedre til det?

Hvis du har fået blod på tanden, og gerne vil lære mere om Facebook, eller blot bevise dine egenskaber, så kig forbi Facebook Blueprint og tag deres kurser. Her får du et dybdegående indblik i Facebook annoncering – både indenfor opsætning af annonceformater, samt de dertilhørende målsætninger. På Facebook Blueprint får du også relevante eksempler på hvordan du kan kontrollere og finjustere dine kampagner for at opnå endnu bedre resultater.

Facebook Blueprint tilbyder også flere spændende funktioner, herunder live kurser, hvor du kan få endnu mere dybdegående viden i form af interaktive projekter omhandlende teoretiske kunder – præsenteret af Facebook eksperter.

På Facebook Blueprint vil du også have muligheden for at blive certificeret inden for dine valgte kursus-emner.

Hvordan kommer man i gang med Facebook annoncer?

Nu, hvor du har fået et kort overblik over hvor omfattende det potentielle marked på Facebook er, samt hvor i dybden du kan gå med din målgruppe-segmentering, er det tid til at opsætte din første Facebook annonce.

Vi har forfattet en kort, men overskuelig step-by-step guide til dig, som er rigtig god til at printe ud og have ved siden af sig når man skal i gang med at opsætte sin første annonce.

I denne guide vil du få indblik i, hvordan du opretter en optimeret annonce til en segmenteret målgruppe på baggrund af relevante KPI’er. Du kan downloade den lige neden under:

 

Videnspiloten bag indlægget

Kristian Larsen

Ekspert i Facebook-markedsføring hos PL & Partners

www.pl-partners.dk

Kristian Larsen er teknisk direktør og medejer af PL & Partners, som har specialiseret sig i annoncering på Facebook. Det har de gjort så godt, at Facebook har fået øje på den unge danske virksomhed og inviteret holdet til Facebooks europæiske hovedkontor i Dublin. I dag har PL & Partners et tæt samarbejde med Facebook om de strategier, som udføres for deres kunder.

Kristian Larsen

Ekspert i Facebook-markedsføring hos PL & Partners

www.pl-partners.dk

Kristian Larsen er teknisk direktør og medejer af PL & Partners, som har specialiseret sig i annoncering på Facebook. Det har de gjort så godt, at Facebook har fået øje på den unge danske virksomhed og inviteret holdet til Facebooks europæiske hovedkontor i Dublin. I dag har PL & Partners et tæt samarbejde med Facebook om de strategier, som udføres for deres kunder.

Vil du høre mere om Facebook annoncering?

Du er altid velkommen til at kontakte PL & Partners direkte eller lære dem bedre at kende på deres Videnspilot-profil

pl-logo-bla

Få Kontakt
Se Profil
2017-03-03T17:31:51+00:00