Kom godt fra start med din første splittest

Skrevet af: Morten Storgaard | Markedsføring
09.05.2017

Splittesting er et emne, der har været rigtig hot de sidste par år. Ideen er helt grundlæggende, at der laves to versioner af en given side, hvorefter man sender 50% af trafikken til hver af de to variationer, og så holder man øje med hvilken variant, der performer bedst.

I dette indlæg vil vi kikke nærmere på nogle best-practice på området, og komme med nogle tips til dig, der ønsker at give dig i kast med splittesting.

1) Find den rette platform

Der er grundlæggende to store spillere på markedet, som begge har nogle super gode og meget brugte værktøjer: VWO.com og Optimizely.com. Der er rigtig meget godt at sige om begge værktøjer, så i starten er det blot at vælge en af disse. Jeg bruger personligt mest VWO.com, da jeg er ret glad for deres heatmap funktion, som du ikke får med hos Optimizely.

Google har også et værktøj (Google Optimize), men jeg kan personligt bedst lidt de to førnævnte værktøjer. 

Disse værktøjer er super lette at bruge. Det kræver blot, at man indsætter en kodestump i headeren på alle de sider man vil teste. Lidt på samme måde som den kode, der indsættes for at anvende Google Analytics. Når denne kode er på, fungerer hele systemet, og det er utrolig brugervenligt, så vi vil ikke bruge tid på at forklare opsætningen her, men i stedet fokusere på hvad og hvordan du kan starte dine første tests.

2) Find de rette sider at teste på dit site

Det er vigtigt, at du vælger en side på dit site, som har en del besøgende. Der skal nemlig en del trafik til, før du vil kunne konkludere en vinder, og hvis du fx. splittester en side med 10 besøgende om dagen, vil du nemt kunne komme til at skulle vente 4-5 måneder før du har et resultat.

Dernæst skal du naturligvis lægge hovedet i blød, omkring hvor du kan gøre den største forskel i forhold til dine primære mål med siden. Er det en webshop du vil teste på er det typisk disse sider man vil teste:

  • Forsiden
  • Kategorisider
  • Produktsider
  • Varekurv

Grunden er, at det er netop disse sider der er mest afgørende for at løfte salget på siden.

Hvis du ikke sælger noget på siden, men i stedet ønsker at skaffe kundehenvendelser, så vil det være oplagt at teste din kontaktside.

3) Hvad skal jeg teste?

Nu bliver det rigtig sjovt, for her starter den kreative proces!
Det er altid en god ide at lade personer afprøve din hjemmeside, mens du kikker dem over skulderen. Der vil man ofte hurtigt få identificeret nogle af de udfordringer, der kan være ift. design, navigation osv. og så kan man prøve at teste forbedringer på denne del.

Typisk er det en god ide at teste et design, hvor der kun er én kolonne og ganske få elementer at klikke på. Et gode eksempel er denne side: rejseforsikringsguiden.dk/:


Grunden til at et såkaldt single-column design ofte vinder i disse tests er, at størstedelen af de besøgende i dag kommer fra tablets og mobiler, som ikke har plads til flere kolonner med indhold.

Her er der trangt med pladsen, og derfor skal alt overflødigt fjernes, og pladsen skal bruges til enkle og store knapper og tydelige tekster.

Derudover er det en god øvelse i at fjerne unødige elementer, så det hele kan forklares med en simpel overskrift og nogle store produktfotos / knapper.

En anden ting, der altid er god at teste, er antallet og placeringen af de såkaldte “call-to-action” knapper. Det handler om at gøre det meget let og tydeligt for brugeren, at gøre netop det du ønsker. Der kan være stor forskel på hvad du ønsker den besøgende skal gøre, alt efter om sitet er en shop, en håndværkerside, et visitkort osv. Det kan du læse mere om i dette indlæg hos Clausbermann.dk.

Sidst men ikke mindst bør du teste at give kunden så meget tryghed og trust som muligt. Det kan gøres på mange måder, men først og fremmest bør du skilte med ratings og certificeringer som Trustpilot, Emærket og hvad du ellers måtte have af fine omtaler, kundelogoer osv.

Sørg for at ikke at overspille dette, men flet det ind i sidens header på en naturlig måde, så det er synligt overalt på siden. Et godt eksempel er denne side hos E-gear:


Bemærk hvordan der på en diskret måde er placeret velkendte grafiske elementer som de europæiske blå stjerner, e-mærket og (formodentlig) fordi sitet har en god profil hos Trustpilot, er netop dette element flyttet helt op i toppen.

Start allerede i dag

Det koster ikke mange euro om måneden at komme i gang, og hos fx. VWO.com kan du afprøve værktøjet gratis op til 1.000 besøgende, og det burde være nok til at give dig blod på tanden. Du vil formodentlig hurtig blive fanget af de mange muligheder der er med splittesting, og forhåbentlig vil du får forbedret dit site ved at udrydde overflødelige elementer og få tydeligere kommunikation.

Har du lyst til mere inspiration kan du læse dette gode lange indlæg hos Optimizely.com, som gennemgår hele 71 ting du kan splitteste!

Videnspiloten bag indlægget

Morten Storgaard

Online marketing specialist

www.mortenstorgaard.com

Morten Storgaard arbejder med rådgivning og sparring hos netbutikker. Fokusområderne er Analytics, SEO og Adwords. Han har selv startet to netbutikker, men arbejder i dag primært som konsulent.

Videnspiloten bag indlægget

Morten Storgaard

Online marketing specialist

www.mortenstorgaard.com

Morten Storgaard arbejder med rådgivning og sparring hos netbutikker. Fokusområderne er Analytics, SEO og Adwords. Han har selv startet to netbutikker, men arbejder i dag primært som konsulent.

Vil du høre mere om splittests?

Du er altid velkommen til at kontakte Morten Storgaard direkte eller lære ham bedre at kende på hans Videnspilot-profil

Få Kontakt
Se Profil
2017-05-09T11:14:31+00:00