Har du styr på din landingpage? Sådan bliver din side bedre (med eksempel)

Skrevet af: Grafikr | Markedsføring
21.03.2017

I dette blogindlæg bliver der illustreret, hvorfor det er vigtigt, at der er sammenspil mellem ens annoncer og landingpage, hvis man ønsker at øge sin bundlinje. Du kan se et eksempel på en god
landingpage og forhåbenligt, vil det give stof til eftertanke.

Hvad er en landingpage?

Overordnet set er en landingpage hvilken som helst side, som dine besøgende kan “lande” på.
Mere specifikt, så kan man definere en landingpage som den side, ens besøgende lander på, når
de har klikket på en f.eks. en annonce.
Som regel skiller landingpagen sig ud fra hjemmesidens andre undersider, da en landingspage tit
er lavet på baggrund af en annonce og hvor der er ét tydeligt formål. Dette vil blive uddybet senere
i blogindlægget.

Hvad er formålet med en landingpage?

Formålet med en landingpage er at få ens besøgende til at udføre en ønsket handling – altså at
konvertere.
Man kan lave en landingpage med formål for “Lead Generation”, hvor man har et ønske om at indsamle relevant data på den besøgende. Det kunne være fornavn og e-mailadresse, som man
dermed kan anvende i sin egen markedsføring senere hen. Dog skal man skal altid give noget
(værdifuldt og relevant) igen, for at få disse oplysninger.

Det kan f.eks. være:

– En rabatkode
– En E-bog eller whitepaper
– Deltagelse i en konkurrence
– Gratis prøveperiode
– En fysisk gave

Det er et godt lokkemiddel at bruge en fysisk gave, da du her har en gyldig grund til at spørge efter
den besøgendes adresse.

Det kan også være, du har et ønske om at få den besøgende til at købe dit produkt. Her er der typisk tale om “Click Through”-landingpages, som specielt webshops kan anvende som et led i deres marketing-funnel.

Den røde tråd mellem annoncen og ens landingpage.

Jeg oplever ofte virksomheder, som bruger tid og penge på at skaffe trafik til sine landingpages,
men hvor de har en alt for høj afvisningsprocent.
Det er altså spild af tid og penge, hvis man ikke har optimeret sin landingpage. Det er vigtigt, at der
er en rød tråd mellem ens landingpage også annonce. Hvis der er det, så er sandsynligheden for
at de besøgende udfører den ønskede handling nemlig langt større.

De besøgende skal føle sig velkommne og må ikke være i tvivl om, at de er landet det rigtrige sted.

Brugerne skal have en opfattelse af, at siden blot er en forlængelse af annoncen, som de klikkede
på tidligere. Derfor må de aldrig sendes til forsiden, men til en specifik landingpage, som sender et
tydeligt budskab.

Eksempel på en god landingpage

På billedet nedenunder ser du et eksempel på, hvordan en god landingpage ser ud. Eksemplet her er fra WebDAM, og giver et godt indblik i, hvordan man har gjort det nemt for brugeren at konvertere:

Allerede øverst på hjemmesiden er der mulighed for at signe up.

Selve formen til højre er brugervenlig og ikonerne understøtter teksten. Specielt “First Name” og
“Last Name” sætter prikken over i’et og generelt er det meget gennemtænkt.

Den blå farve som bliver anvendt på formen er med til at skabe en kontrast fra baggrundsbilledet
og den er derfor meget iøjenfaldende. Det er derfor meget tydeligt, hvor man skal indtaste sine oplysninger for at få tilsendt guiden.

Den orange farve på “Download Guide”-knappen komplementerer den blå baggrundsfarve godt og
farven matcher også designet til e-bogen til venstre.

Teksten under knappen er et tryghedsskabene element, da de fortæller, at de går op i de besøgendes sikkerhed og vil derfor ikke videregive ens informationer.

Er man ikke overbevist endnu, så kommer der gode USP’er og tekster, hvis man scroller ned på
siden.

WebDAM har en stærk værdisætning, da de skriver fordelene ved deres produkt på en nem og
overskuelig måde.

Længere nede bliver der vist 6 logoer, hvor mange specielt kender “Starbucks” og “HTC” – dette er
et kvalitetsstempel og øger troværdigheden.

Nederst på siden er der gjort brug af social proof, da de anvender kundeudtalelser, hvor brugen af
billeder og logoer også er med til at øge troværdigheden.
Overordnet set er det et eksempel på en rigtig flot landingpage, hvor der er tænkt over de helt små
detaljer, som i sidste ende kan være med til at bestemme udfaldet. Budskabet bliver kommunikeret
klart og tydeligt ud og det er nemt at se, hvor man skal indtaste sine oplysninger for at downloade
guiden.

Derudover er alle menupunkterne fjernet, så de besøgende ikke kan navigere væk til andre undersider. Man er derved et skridt tættere på at opnå sit mål og skabe en konvertering.

Ps.

Du har kun 8 sekunder til at overbevise dine besøgende på din landingpage. De skal vide, at de er
landet det rigtige sted. “Førstehåndsindtryk” er altså et nøgleord.

Videnspiloten bag indlægget

Erik Holflod Jeppesen

Partner i webbureauet Grafikr ApS

www.grafikr.dk

Erik er partner i det datadrevne webbureau Grafikr, som har specialiseret sig i web- og grafisk design. Erik og resten af Grafikr hjælper danske virksomheder med at øge deres bundlinje gennem digitalt design, hvor de har et stort fokus på konverteringsoptimering og user experience.

Videnspiloten bag indlægget

Erik Holflod Jeppesen

Partner i webbureauet Grafikr ApS

www.grafikr.dk

Erik er partner i det datadrevne webbureau Grafikr, som har specialiseret sig i web- og grafisk design. Erik og resten af Grafikr hjælper danske virksomheder med at øge deres bundlinje gennem digitalt design, hvor de har et stort fokus på konverteringsoptimering og user experience.

Vil du høre mere om, hvordan du øger din konvertering og laver en god ladingpage?

Du er altid velkommen til at kontakte Erik fra Grafikr direkte eller lære dem bedre at kende på deres Videnspilot-profil

Få Kontakt
Se Profil
2017-03-23T14:09:11+00:00