Sådan tester du effekten af radioreklame med Google Analytics

Skrevet af: Morten Storgaard | Markedsføring
15.02.2017

De fleste tænker nok at radioreklamer ikke er noget som hører hjemme i en marketingsplan for en netbutik. Virkeligheden er dog, at det i mange tilfælde kan være en ganske fin ide.

I dette indlæg vil jeg dele lidt erfaringer jeg har gjort mig fra en større dansk IT netbutik.

Kend din målgruppe

Inden du overvejer at give dig i kast med at teste radio-mediet, så skal du gøre dig nogle overvejelser om din målgruppe. Sagen er nemlig, at lokalradioerne kan fortælle dig ret præcist hvilke segmenter de rammer, og du skal have en formodning om, at de er i målgruppen for dit produktudvalg.

Derudover skal målgruppen være bredt defineret, dvs. at størstedelen af lytterne skal kunne bruge det du sælger. Dvs. at sælger du fx. autodele til Ford Mustang veteranbiler, så vil jeg tro at din målgruppe for snæver til radioreklame. Derimod er min gamle webshop Nordiskspil.dk et eksempel på en butik, der er oplagt for radioreklame. Den sælger brætspil, dvs. alle kan bruge det og overvejelserne er få ved køb af et spil.

Sådan kan du opsætte en test

Den måde jeg har testet effekten af radioreklame er ved hjælp af de geografiske rapporter i Google Analytics.

Google Analytics har opdelt Danmark i 5 hoved-regioner:

  • Hovedstadsområdet
  • Midtjylland (Central Denmark Region)
  • Region Syddanmark
  • Region Zealand
  • North Denmark Region

Jeg har typisk brugt Sønderjylland som testområde, da det er min erfaring at området er ret godt defineret. Vær dog opmærksom på at dele af det sydfynske øhav også er inkluderet i denne region.

Sammen med computerbutikken Refurb.dk lavede jeg en test, hvor vi kørte en reklameblok meget intensivt over 14 dage i Sønderjylland, og prisen lå i leget 10-20.000 kr. Her så vi hurtigt effekten af kampagnen, og kunne vurdere om det var en god eller dårlig ide at køre videre med radioreklamer.

Når du skal se effekten i Google Analytics skal du kikke på denne rapport:

AUDIENCE > Geo > Location

Klik på “Region” i den vandrette menu som kommer frem, og når du klikker på “Ecommerce” kan du se “Per Session Value” opdelt per region – hvis du vel at mærke har opsat omsætningssporing (og det har du selvfølgelig 😉 – ellers skal du stoppe med at læse og gøre det nu).

I dette tilfælde brugte vi også testen som første test ift. TV-reklame. Radioreklamer kan på mange måder sammenlignes med TV-reklamer, da de rammer meget bredt, og skal fange modtageren “offline”. Jeg har skrevet et længere indlæg omkring netop dette ovre hos Afdeling18.dk.

Jeg anbefaler altid mine kunder, at afprøve radioreklamer inden test af TV-reklamer. Simpelthen fordi TV typisk koster på den anden side af en kvart million at teste af, og en radioreklame kan give en indledende ide om effekten af at markedsføre sig i massemedier.

Det er dog vigtigt at være opmærksom på, at det sagtens kan være at man har en positiv test i en lokalradio, og efterfølgende kører en større kampagne uden samme effekt.

Jeg tænker det skyldes at det ofte er en fast lytterskare man rammer med lokalradioer, og derfor giver det sjældent mening at køre alt for tungt på i samme område i længere tid ad gangen, da det er de samme personer man rammer.

Så skalér op stille og roligt i stedet for at købe den helt store radio-reklamepakke baseret på en lille test.

Videnspiloten bag indlægget

Morten Storgaard

Online marketing specialist

www.mortenstorgaard.com

Morten Storgaard arbejder med rådgivning og sparring hos netbutikker. Fokusområderne er Analytics, SEO og Adwords. Han har selv startet to netbutikker, men arbejder i dag primært som konsulent.

Videnspiloten bag indlægget

Morten Storgaard

Online marketing specialist

www.mortenstorgaard.com

Morten Storgaard arbejder med rådgivning og sparring hos netbutikker. Fokusområderne er Analytics, SEO og Adwords. Han har selv startet to netbutikker, men arbejder i dag primært som konsulent.

Vil du høre mere om, hvordan du måler effektiviteten af dine radioreklamer?

Du er altid velkommen til at kontakte Morten Storgaard direkte eller lære ham bedre at kende på hans Videnspilot-profil

Få Kontakt
Se Profil
2017-03-19T22:05:00+00:00