Undgå den klassiske fejl, når du laver e-mail markedsføring

Skrevet af: Ackermann Kommunikation | Markedsføring
11.03.2017

E-mail markedsføring er en fantastisk online marketingkanal for mange forskelligartede typer af virksomheder. Alle lige fra store B2B virksomheder til mindre, lokale B2C forretninger kan drage stor nytte af e-mail markedsføring.

Jeg har arbejdet med alt lige fra store, kendte erhvervsorganisationer til små erhvervsdrivende, og der er specielt én fejl, som jeg ser gå igen og igen.

Fejlen opstår i planlægningsfasen.

Når den erhvervsdrivende sidder og planlægger sine kampagne e-mails (hvad nogen også kalder nyhedsbreve), hersker der blandt mange en udbredt tro på, at jo større modtagergruppe, des bedre.

Det er ikke korrekt. Faktisk langt fra.

Med en modtagergruppe bestående af alle dine subscribers vil du løbe ind i følgende problemstillinger:

  • Du vil have ét budskab, som måske vil passe til nogle af dine modtagere, men ikke dem alle
  • Dem hvor budskabet ikke passer vil opleve dine e-mails som støj.
  • Dem som oplever e-mailen som støj vil måske afmelde sig (hvilket i denne ombæring er en unødig anmeldelse)

Hvad bør du i stedet gøre

De fleste ESP’er (Email Service Provider, fx. Mailchimp, Campaign Monitor, eMailPlatform o.l.) giver dig muligheden for at segmentere din totale subscriberbase. Og det giver mening. Mailchimp gennemfører løbende undersøgelser, og disse viser gang på gang, at segmenterede kampagner vinder over de ikke-segmenterede.

Du kan for eksempel segmentere din subscriberbase ved brug af kriterier som aktiv vs. inaktiv (eksempelvis dem, der ikke har åbnet nogle af de sidste 20 kampagner), har købt vs. har ikke købt, generel member rating (Mailchimp, for eksempel, tildeler stjerner til dine subscribers afhængigt af subscribernes engagement i dine nyhedsbreve), osv.

Mulighederne for segmentering er mange. Du skal dog ikke nødvendigvis lave et utal af segmenter. Begræns dig til de segmenter, som giver mest mening i forhold til de kampagner, som du ønsker at sende afsted.

For mange virksomheder giver følgende segmenter dog mening:

– Subscribers, der er tidligere kunder
– Subscribers, der aldrig har købt
– Subscribers, der lige nu er kunder (giver kun mening ved en abonnementsvirksomhed eller i en virksomhed, der har en løbende driftsaftale med kunden)
– Subscribers, der er aktive, når det kommer til at åbne og klikke i dine nyhedsbreve
– Subscribers, der ikke har åbnet et eneste af dine sidste 20 nyhedsbreve

Eksempel på en segmenteret kampagne

For en af vores kunder i Ackermann Kommunikation, har vi blandt andet gjort brug af muligheden for segmentering i Mailchimp, for at få virksomhedens kunder til at dele oplevelser med produktet på Instagram.

Ligeledes har vi sendt kampagne e-mails ud til de af subscriberne, som ikke har en fuldt opdateret profil. Det er for eksempel subscribers, som ikke har udfyldt deres fødselsdato i Mailchimp og lignende.

Og det virker. Vores kunder oplever markant bedre performance på tværs af diverse engagement KPI’er (åbnings- og klikrate). Det er dog ingen overraskelse. 14,31% er hvad en segmenteret kampagne i gennemsnit ligger højere i åbningsrate end en ikke segmenteret kampagne. Den forskel går også igen, hvis du kigger på kampagnernes forskel i klikrate.

Som du nok kan fornemme, så skal man ikke undervurdere, hvor effektivt det kan være at segmentere sin mailingliste. Skal man drive en succesfuld forretning, gælder det om at optimere, hvor man kan. Men denne proces betyder også, at man er nødt til at teste sig frem til, hvad der virker og ikke virker. Start i det små, og arbejd dig frem til det, som virker bedst for din virksomhed.

Læg derfor en plan, som du tager action på. Følg derefter op og sammenlign de nye data med de forrige. Kan du se en forbedring, så har du optimeret din forretning. Er det gået den anden vej? Så er du blevet tildelt værdifuld viden omkring dine abonnenter – og så er det bare med at prøve noget nyt.

Videnspiloten bag indlægget

Casper Ackermann

Ekspert i e-mail markedsføring

www.ackermannkommunikation.dk

Casper Ackermann er Managing Partner og ejer af e-mail marketingbureauet Ackermann Kommunikation. Casper og resten af hans kollegaer hjælper hver eneste dag danske og internationale kunder med at få mere ud af deres e-mail marketingaktiviteter. Porteføljen af kunder tæller store som små virksomheder, heriblandt Euroinvestor, Trendday, SOUNDBOKS, Dansk Industri og mange flere.

Videnspiloten bag indlægget

Casper Ackermann

Ekspert i e-mail markedsføring

www.ackermannkommunikation.dk

Casper Ackermann er Managing Partner og ejer af e-mail marketingbureauet Ackermann Kommunikation. Casper og resten af hans kollegaer hjælper hver eneste dag danske og internationale kunder med at få mere ud af deres e-mail marketingaktiviteter. Porteføljen af kunder tæller store som små virksomheder, heriblandt Euroinvestor, Trendday, SOUNDBOKS, Dansk Industri og mange flere.

Vil du høre mere om e-mail markedsføring & segmentering?

Du er altid velkommen til at kontakte Ackermann Kommunikation direkte eller lære dem bedre at kende på deres Videnspilot-profil

Få Kontakt
Se Profil
2017-03-19T22:06:16+00:00