Væksten ligger i dit netværk – men hvordan?

Skrevet af: Mogens Birch-Larsen – ConsulTeam Management | Forretningsudvikling
14.03.2017

Netværk, netværk, netværk… Alle taler om det, og mange gør også noget ved det. På den anden side er der også en del, der endnu ikke har oplevet, hvor megen værdi, vækst og ny viden, som man egentlig får ud af denne form for personlig sparring, vidensdeling og udvikling af personlige relationer.

Idéen om at danne netværk til vidensdeling fik for alvor vind i sejlene herhjemme omkring årtusindeskiftet. Og egentlig tog det sit udspring i skoleverdenen, hvor man havde brug for at diskutere metoder til udvikling og forbedring af undervisningen. Men erhvervslivet var ikke sene til at tage netværkstanken til sig. Som paddehatte i en efterårsskovbund skød virksomhedsnetværk og klubber op, og har siden været et vigtigt redskab til at dele viden, yde sparring, give inspiration og skabe kreative og personlige relationer virksomhederne imellem.

Mange års opsamlet erfaring som sparringspartner og virksomhedsrådgiver har lært mig og mine SMV kunder at betragte netværk som den mindre virksomheds ’direktionsgang’, eller man kan også sige ’ressource og videnbank’. Det er her man henter inspiration, finder ny viden og andre veje, får sparring og udvikler betydningsfulde relationer. Alt sammen noget der skaber læring, værdi, resultater og vækst.

Det er således min tese, at hvis man som mindre virksomhed skal overleve og udvikles, er man nødt til at ’tænke ud af boksen’ og bruge tid på andet end den daglige kerneydelse. Man er nødt til at dyrke områder, der ikke umiddelbart er drifts- og resultatorienteret og aflæseligt på bundlinjen.

Hvis man investerer tid til at lytte til andres erfaringer – og til at lære af dem – samt dele ud af sine egne, så får man viden på et nyt niveau, der ikke kan undgå at sætte sig positive aftryk i virksomheden og dens evne til at skabe vækst.

Ildsjælen i arbejdet

Mange typer af netværk trives i bedste velgående; men er selvfølgelig gennem tiden blevet udviklet, så de også kan målrettes forskellige virksomheders præcise behov for input med ny viden f.eks. omkring salg og markedsføring, ny teknologi, trivsel og arbejdsmiljø, tidsstyring, stresshåndtering, work life balance, etc. Men fælles for dem alle er, at de fungerer allerbedst, når det er ildsjæle, der er kernen eller tovholder i netværket.

Det er min erfaring, at særligt mindre virksomheder på kort sigt kan spare mange kroner ved at bruge netværket som en del af deres udviklingsproces. Traditionelt bruges revisorerne som første og vigtigste rådgiver; men også disse fagfolk har deres begrænsninger og kommer ikke altid hele vejen rundt i deres vurderinger af trusler og muligheder. Ved at få input fra ligestillede, som selv har ’hånden på kogepladen’, og som kender lige præcis de problemstillinger og ledelsesudfordringer, man står over for, så har man fået en målrettet og praktisk rådgivning til en billig penge.

Det er ikke kun mindre virksomheder der bruger netværksmodellen. Også mellemstore og de store virksomheder udnytter potentialet i netværk. Det betyder samtidig, at du som ejerleder i en mindre virksomhed kan få adgang til viden og erfaring fra de store – og på samme tid få et meget bredt netværk at trække på.

Sammenfatning – ’Kloge ord’ om netværk!

6 gode grunde til at dyrke netværk:

  • Netværk er en evig kilde til gode idéer, det skaffer ny viden og ny vækst!
  • Opgaver gives ofte via netværk
  • Netværk er fantastisk til selvudvikling
  • Det forøger dine forretningsmuligheder
  • Vi kan mere sammen, du bliver selv dygtigere, når du omgås dygtige og inspirerende mennesker
  • De fleste job besættes i dag via netværk

10 Gode råd, der sikrer dig gode netværksmøder:

  • Forbered dig inden netværksmøder/samtaler
  • Hvem vil du i dialog med? – studer deltagerlisten!
  • Hvad vil du opnå?
  • Vær bevidst om, hvad du selv byder ind med. Vær gavmild og del ud!
  • Det handler om at være åben – vis ægte interesse for andres succes og udvikling
  • Vær meget aktiv og opsøgende efter nye kontakter
  • Stil åbne spørgsmål
  • Del og/eller byt visitkort
  • Ha’ netværk som livsstil: Tænk ’win-win’ hele tiden
  • Følg op på dine nye kontakter – det er her, det rykker!

5 gode bøger, der er skrevet om netværk.

  • ”DNA networking – udnyt dit netværkspotentiale” skrevet af Sussie Lynge.
  • ”NETVÆRK – Vejen til magten er feminin” skrevet af Susanne Hoeck
  • ”Netværk – Vejen til målet” skrevet af Charlotte Junge
  • ”Dit professionelle NETVÆRK – sådan tænder du kontakterne” skrevet af Abelone Glahn

Videnspiloten bag indlægget

Mogens Birch-Larsen

Adm. direktør og stifter af ConsulTeam Management

www.consulteam.dk

Mogens Birch-Larsen er partner og adm. direktør i ContulTeam Management, hvor han arbejder som projektleder og rådgiver omkring organisationsudvikling og forandringsledelse. Hans erfaring tæller en række lederjobs som bl.a. salgs- og marketingchef, funktionschef ved et internationalt uddannelsescenter i Stockholm samt adm. direktør i IT- og konsulentbranchen. Mogens er certificeret i en lang række ledelses- og analyseværktøjer bl.a. Situationsbestemt Ledelse, DiSC PersonProfil og CompetenceTool 360 graders analyser.

Videnspiloten bag indlægget

Mogens Birch-Larsen

Adm. direktør og stifter af ConsulTeam Management

www.consulteam.dk

Mogens Birch-Larsen er partner og adm. direktør i ContulTeam Management, hvor han arbejder som projektleder og rådgiver omkring organisationsudvikling og forandringsledelse. Hans erfaring tæller en række lederjobs som bl.a. salgs- og marketingchef, funktionschef ved et internationalt uddannelsescenter i Stockholm samt adm. direktør i IT- og konsulentbranchen. Mogens er certificeret i en lang række ledelses- og analyseværktøjer bl.a. Situationsbestemt Ledelse, DiSC PersonProfil og CompetenceTool 360 graders analyser.

Vil du høre mere om det gode netværk, og hvordan du kan bruge det?

Du er altid velkommen til at kontakte Mogens Birch-Larsen direkte eller se mere på hans website

Få Kontakt
Se Website
2017-03-19T22:05:42+00:00